Consumeren of creërenWil je, na de infographic van gisteren, nog meer te weten komen over virtual reality? Op de blog @TeacherToolkit verscheen in mei een post over waarom de technologie meer wordt dan een hype, en op welke manieren (van passief tot actief) ze kan worden gebruikt in de klas.

In de tekst wordt een afbeelding van Steve Bambury toegelicht, over de “depths of virtual reality”.

Bambury onderscheidt vier gebruiksniveaus voor VR:

  • perceptie: de gebruiker kan rondkijken in een 360-gradenafbeelding;
  • stimulatie: de ervaring bevat ook video of audio;
  • interactie: de gebruiker kan interageren met de virtuele wereld op een beperkte manier;
  • immersie: de gebruiker heeft een grote mate van autonomie binnen de virtuele wereld.

In het tweede deel van de tekst worden enkele toepassingen voorgesteld die binnen het onderwijs kunnen worden gebruikt voor de verschillende niveaus. De auteur argumenteert dat het echte potentieel van VR pas bereikt wordt bij de laatste niveaus:

(…) the question which needs to be asked is whether VR deserves an investment just to be a glorified video?

Een toepassing die verder gaat dan een “glorified video”, is CoSpaces. We beloven binnenkort een testverslag!