BloggenBloggen… Zowel leerkrachten als leerlingen doen het steeds vaker – ook in de les – en ze gebruiken daarvoor heel wat verschillende platformen. Voor wie zelf wil starten met een onderwijs- of klasblog, kan het moeilijk zijn om in het gigantische aanbod de perfecte tool te ontdekken.

Enter Free Technology for Teachers – zoals wel vaker een uitstekende gids als het over onderwijstechnologie gaat. Daar verscheen in februari een update van het overzicht van blogtools voor het onderwijs. Van zeven toepassingen wordt een heel aantal kenmerken vergeleken, en Richard Byrne, de man achter Free Technology for Teachers, voegt ook een eigen ranking toe. Blogger en Edublogs staan bovenaan op die lijst.

In april vonden we op Free Technology for Teachers ook een bespreking van de resultaten van de jaarlijkse gebruikersenquête van Edublogs. Byrne licht drie elementen uit dit rapport die hij opmerkelijk vindt: er worden steeds minder tablets gebruikt, bij slechts de helft van de respondenten beschikt iedere leerling in de klas over een eigen toestel (een 1:1-omgeving is dus niet essentieel voor het starten van een klasblog) en de helft van de leerlingenblogs is niet openbaar (wat positief is met het oog op de privacy, maar de leerlingen zo wel de kans ontneemt om hun werk te tonen aan een ruimer publiek).