RekentoestellenOp zijn blog dy/dan publiceerde oud-wiskundeleerkracht en huidig Chief Academic Officer bij Desmos Dan Meyer de resultaten van een onderzoekje rond het gebruik van rekentoestellen in de wiskundeles. Liefst 978 leerkrachten reageerden op zijn Twitter-oproep.

Meyer begint zijn post met de aanleiding voor zijn onderzoek, namelijk dat het gebruik van (klassieke) rekentoestellen financieel gezien niet logisch is. Een (goedkope) smartphone is niet veel duurder dan zo’n rekentoestel (en de meeste leerlingen hebben er één), maar heeft veel meer opslagruimte én je kunt er veel meer mee doen.

De meeste leerkrachten laten het gebruik van rekentoestellen toe, zowel bij oefeningen in de klas als bij toetsen. Bij de smartphone zien we andere cijfers: 615 leerkrachten laten die toe in de klas, maar bij slechts 138 onder hen mogen de leerlingen hem ook gebruiken voor toetsen. De belangrijkste reden om dat laatste niet toe te laten, is spiekpreventie. Meyer zegt hierover het volgende:

That’s where it becomes clear to me that the killer feature of hardware calculators is their lack of features.

Op het einde van zijn artikel maakt Meyer de bedenking dat leerlingen tegenwoordig sowieso minder ‘rekenvragen’ krijgen, zelfs bij de officiële SAT-tests, maar veel meer analysewerk moeten doen.