Foto: Ryan McGilchrist

Foto: Ryan McGilchrist

Op haar blog Learning Lab Resources deelt leerkracht Melissa Mazur geregeld ideeën, ervaringen en materiaal. De site richt zich in de eerste plaats tot het lager onderwijs, maar er staan ook heel wat stukken op die algemeen interessant en/of bruikbaar zijn.

In deze post, bijvoorbeeld, gaat het over een activiteit waarbij Mazur haar leerlingen zelf toetsvragen liet bedenken bij een leerstofonderdeel. Dit verliep nogal geleid: de leerkracht gaf eerst uitleg over verschillende vraagtypes, en analyseerde samen met haar leerlingen ook de eindtermen. Daarna moesten ze bij drie verschillende eindtermen een vraag bedenken. Achteraf stelde Mazur met het materiaal dat ze kreeg een toets samen, waarbij ze van elke leerling minstens één vraag gebruikte. Dit werkte blijkbaar heel motiverend.

I gave the students the test and let me tell you – you should have seen the faces they were making when they found their specific question.

Leerlingen zelf toets- of examenvragen laten maken, is een werkvorm die geregeld gebruikt wordt (omdat het een goede manier is voor de leerlingen om echt inzicht te krijgen in de leerstof), maar het gebeurt wellicht niet zo vaak dat de vragen nadien ook écht op een test voorkomen. Misschien wel iets om uit te proberen dus in de komende weken…

(Foto: “Exams Start… Now” door Ryan McGilchrist (licentie: CC BY-SA 2.0))